Landasan efektif untuk pengiklanan di internet



Pengiklanan mempunyai fungsi-fungsinya yang tersendiri, iaitu terhadap pemasaran, komunikasi, pendidikan, ekonomi dan sosial.  

Fungsinya ini mampu untuk memberikan sesuatu yang bermakna kepada orang ramai yang terdiri dari pelbagai latarbelakang pendidikan serta pekerjaan. Dengan bantuan internet (rangkaian sambungan komputer seluruh dunia), pengiklanan menjadi lebih berkesan dan berbaloi terutamanya untuk mereka yang mempunyai perniagaan baru atau kecil-kecilan.

Pengiklanan di internet terbahagi kepada dua iaitu yang PERCUMA dan BERBAYAR. Kedua-duanya mempunyai kelebihannya yang tersendiri penyebaran maklumat yang luas ke dunia siber.

Berikut adalah antara "platform" yang boleh digunakan untuk menjalankan pengiklanan di internet :

PENGIKLANAN PERCUMA

Pengiklanan percuma ini memerlukan pengorbanan masa dan juga mengambil masa untuk mendapatkan hasilnya. Ini adalah kerana anda harus memilih tempat-tempat yang sesuai untuk beriklan supaya tidak di anggap sebagai 'spam'. Di mana nak beriklan? Terdapat 5 tempat yang boleh anda beriklan iaitu di Blog, Forum, Media Sosial (Facebook), YouTube dan satu lagi dengan menulis Artikel.


Menulis Artikel
Menulis artikel berkenaan produk anda / industri anda dan meletak 'link' ke website atau pun 'signature' pada akhir artikel anda adalah juga pengiklan yang percuma. Selepas itu anda boleh muatnaik ke direktori artikel. Buat masa ini hanya artikel dalam bahasa inggeris mempunyai kelebihanjika anda ingin memasuki pasaran yang lebih luas.

Blog
Berinteraksi di blog orang lain dapat secara tidak lansung membuat iklan percuma dengan meletakkan website anda pada nama anda. Ia juga boleh dijadikan sebagai 'back-link' kepada website anda. Tetapi ianya harus menjurus kepada blog-blog yang berkaitan dengan industri / produk anda. Sebagai contoh anda menjual produk kecantikan, maka anda berinteraksi pada blog-blog yang membincangkan tentang kecantikan. Rujuk pada contoh dibawah:

YouTube
Dengan menyediakan sebuah video tentang produk anda samada melalui persembahan slide atau juga penerangan produk anda merupakan salah satu cara beriklan. Anda boleh meletakkan 'Call To Action' pada akhir setiap video anda di mana terdapat alamat website anda.

Media Sosial (Facebook)
Facebook adalah salah satu medium yang paling aktif dan ia adalah yang terbaik untuk digunakan bagi mengiklankan perniagaan anda Jadi ahli pada group-group yang berkaitan dengan industri anda dan juga pesaing anda. Komen melalui 'Fan Page' anda dengan berkongsi tip-tip yang berkaitan dengan industri anda. Anda juga boleh beriklan pada page-page yang membenarkan untuk beriklan dengan syarat-syarat tertentu seperti mengajak rakan-rakan anda 'Like' page tertentu dan sebagainya.

Forum
Forum juga medium yang terbaik untuk beriklan. Cuma kebiasaannya anda harus mendaftar ke forum tersebut dan memahami syarat-syarat forum tersebut. Jika tersalah langkah beriklan, anda mungkin akan di gantung keahlian dan di senaraihitamkan. Cari forum yang aktif dan mempunyai ramai ahli. Komen di forum tersebut dengan memberi pandangan, tip-tip dan apa sahaja mengenai topik yang dibincangkan. Salah satu tip yang boleh dikongsikan beriklan secara tidak langsung ialah dengan meletakkan alamat website anda pada 'signature' anda.




PENGIKLANAN BERBAYAR

Pengiklanan berbayar ini lebih cepat mendatangkan hasil berbanding dengan percuma. Ada pepatah inggeris mengatakan 'Use Money To Make More Money' amat bertepatan dengan iklan berbayar ini. Anda boleh menggunakanBanner, Google Adwords dan Facebook Ads untuk beriklan.

Banner
Anda boleh membuat banner anda sendiri dan diletakkan pada website dan blog orang lain. Kebiasaanya harga bergantung kepada populariti, saiz dan lokasi banner yang diletakkan pada sesuatu website atau blog. Banner yang berkesan harus mempunyai elemen A-I-D-A. Apa itu A-I-D-A?

A - Attention (Menarik Perhatian) = gunakan warna yang menarik perhatian, i.e. merah, gunakan animasi, gunakan teks yang menarik dan senang di baca.

I - Interest (Menarik Minat) - letakkan manfaat, emosi serta kebaikan kepada pengguna.

D - Desire (Keinginan) - sertakan barangan percuma, diskaun serta tawaran lain dengan pembelian produk / servis anda.

A - Action (Tindakan) - letakkan arahan meminta bakal pelanggan mengambil tindakan dan cara melanggan pada banner / bunting.


Google Adwords
Iklan melalui Google Adwords ini berdasarkan pengiklanan teks yang akan keluar pada blog dan carian di google. Iklan ini berdasarkan pada 'Pay Per Click' atau PPC. Bagi setiap klik yang dibuat oleh pencari di internet pada iklan, anda akan di cas oleh pihak Google. 

Jadi iklan teks anda haruslah menggunakan teknik tapisan teks dan juga menggunkan 'keyword' atau kata kunci yang berkaitan dengan produk / industri anda.

Facebook Ads
Ia amat hebat kerana anda boleh mendapat sasaran micro (khusus) seperti jantina, umur, bahasa, kegemaran, dan lain-lain lagi. Jadi iklan anda tidak akan di lihat oleh orang yang bukan mengikut sasaran anda - bermakna iklan tidak sia-sia. 

Secara amnya waktu perdana untuk beriklan (di Malaysia) adalah pukul 9.00 pagi, 1.00 petang, 3.00 petang dan 9.00 malam.  Kesimpulannya paparkan iklan diwaktu rehat bagi kebanyakkan tempat di Malaysia ini kerana waktu itu penggunaan internet akan lebih memuncak.